چالشهاي مشاورهاي: تابستان، نگاه به آينده و گذشته + 3 نقد
امروز در سايت مرجع كنكور ايران مطالب مشاوره اي و روشهاي درس خواندن و آمادگي آزمون و كنكور را براي شما در نظر گرفتيم
قطعاً آنچه در ميزان، سبك و نوع مطالعهي دانشآموز در فصل تابستان و در اين مقطع زماني بيش از همه تأثيرگذار است داشتن انگيزه است. بنابراين بايد تمام تلاش والدين و دستاندركاران آموزش در درجهي اول بر به وجود آوردن و افزايش انگيزه متمركز شود.
در كنار انگيزههاي اجتماعي, خانوادگي و اقتصادي «احساس نياز, شور و هيجان يادگيريِ بيشتر, كنجكاوي براي آگاهي از مباحث كتابهاي درسي سال آينده و…» همه و همه نيز باعث ايجاد ميل و رغبت به مطالعهي بيشتر ميشود كه در پايههاي درسي مختلف تفاوتهاي خاص داشته و نبايد به همهي پايهها نگاه يكسان داشته باشيم. با اين مقدمه در اين مقالهي كوتاه سعي شده است كه نقش نگاه به گذشته و نگاه به آينده در ايجاد انگيزهي مطالعه در پايههاي مختلف آموزشي و در فصل تابستان به تفكيك، تجزيه و تحليل شود:
1. در پايههاي سوم، چهارم و پنجم ابتدايي شور و هيجان يادگيري بيشتر بوده و كنجكاويِ آگاهي از مباحث درسي سال آينده، همچنين فرار از مطالعهي مباحث تكراري ايجاب ميكند پاسخگويي به سؤالات نگاه به گذشته اختياري و نگاه به آينده اجباري شده و در هر مورد به دانشآموز رتبه و تراز داده شود.
2. در پايهي ششم ابتدايي، اهميت مباحث پايهي پنجم و همچنين تكيه بر هوش و استعداد تحليلي براي آزمونهاي تيزهوشان ايجاب ميكند كه آزمونهاي تابستان به دو بخش «نگاه به گذشته» و «هوش و استعداد تحليلي به جاي نگاه به آينده» تقسيم شده و در هر مورد رتبه و تراز داده شود.
3.در پايههاي هفتم و هشتم عدم نياز به مباحث سالهاي قبل ايجاب ميكند توجه بيشتر به نگاه به آينده باشد. بنابراين توصيه بر اجباري بودن نگاه به آينده در دروس مهم و منتخب و اختياري بودن نگاه به گذشته است.
4. در سال نهم با توجه به اهميت مباحث پايه هشتم در آزمونهاي ورودي به همين شيوهي فعلي تأكيد بر نگاه به گذشته به صورت اجباري و نگاه به آينده به صورت اختياري است.
5. در پايهي دهم عدم نياز به مطالب سال قبل و همچنين تكرار بيش از حد آن مباحث در سال نهم براي آزمونهاي مدارس برتر باز ايجاب ميكند كه تمركز بر روي نگاه به آينده به صورت اجباري در برخي دروس و نگاه به گذشته به صورت اختياري باشد.
6. در پايهي يازدهم و دوازدهم نيز شيوهي فعلي يعني مرور پايههاي دهم و يازدهم به صورت اجباري و نگاه به آينده به صورت اختياري بهترين شكل ممكن است. در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه ميتوان در پايههايي كه نگاه به آينده در اولويت و به شكل اجباري است، ميزان پيشروي را بيشتر نموده و سطح سؤالات را نيز كمي بالاتر برد، دانشآموزان ميتوانند با استفاده از كلاسهاي آموزشي آموزشگاهها و استفاده از كتابها و ديويديهاي آموزشي كانون قسمت نگاه به آينده را به خوبي مطالعه كنند.
حسين پرهيزگار
محمد معافي: نوشتهي شما را چند بار خواندم. پيشنهاد شما 4 تغيير نگرش اساسي در برنامهي تابستان است. نظرتان اين است كه: 1- ساختار نگاه به گذشته و نگاه به آينده از حالت متحدالشكل خارج شود و بين گروههاي آموزشي مختلف تنوع ايجاد شود. 2- نياز دانشآموزان هر پايه مشخص كند كه اولويت با كدام؛ نگاه به آينده يا نگاه به گذشته است؟ 3- در برخي پايهها بسته به ضرورت، نگاه به آينده اجباري شود و 4- در پايهي ششم، استعداد تحليلي جايگزين نگاه به آينده شود. يادم هست كه در اواخر دههي هشتاد هم بر اساس پيشنهادي كه شما مطرح كرديد برنامهي تابستان را به طور جدي دگرگون كرديم و تا چندين سال نگاه به گذشته و آينده به صورت زوج كتاب مطرح ميشدند. به نظر ميرسد دربارهي: 1- حجم برنامه تابستان گروه دوازدهم 2- نحوهي مواجهه با مباحث نگاه به گذشته و احياناً انتخاب از ميان آنها و 3- روش برنامهريزي تابستان فارغالتحصيلان هم جايي براي بازانديشي وجود دارد.
كاظم قلمچي:برنامهي پيشنهادي براي روز قبل از كنكور
كامنت هاي( تابستان، فرصت طلايي براي شروع)-آيدا علي بخشي
6 دليل مهم اهميت مطالعه در تابستان
كاظم قلمچي:درتابستان كدام مهمتر است؟ نگاه به آينده يا گذشته؟
كامنت هاي( رقابت در درس خواندن)- آيدا علي بخشي
فرصتي كوتاه براي تصميمي بزرگ ( انتخاب رشته و دانشگاه )
كاظم قلمچي:بهترين هدف گذاري تابستان براي شما كه درس ميخوانيد
چرا تمرين و حل مسئله باعث پيشرفت ميشود؟
كامنت هاي( عوامل عدم موفقيت در كنكور)- به انتخاب آيدا علي بخشي
كنكور 1402 و تغييرات مهم در آن ( چگونه براي موفقيت مهيا شوم؟)
كامنت هاي(علت فراموشي زودهنگام مطالب)، به انتخاب آيدا علي بخشي
تستها و تمرينات را نسوزانيد ! ???
نظرخواهي : آيا در آزمون 11 شهريور شركت خواهيد كرد ؟
برچسب: ،